Pytania

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA:

 

  1. Dla jakiego wieku dzieci można zastosować MAPY?

Mapy można stosować od IV kl. szkoły podstawowej wzwyż. Doskonale sprawdzają się na kolejnych etapach edukacyjnych – czym większy zakres zagadnień matematycznych (bardziej rozbudowana podstawa programowa), tym więcej zastosowań dla wszystkich trzech map.

  1. Jak długo zajmuje szkolenie dla nauczycieli, czy jest trudne i pracochłonne?

Szkolenie dla nauczycieli jest bardzo krótkie i bardzo proste – szczegóły. Nie wymaga też żadnych specjalnych materiałów czy specjalnych przygotowań. Szkolenie na żywo trwa jeden pełny dzień. Szkolenie online składa się z 4 modułów i można je samodzielnie zrobić w ciągu kilku godzin

  1. Czy wdrożenie MAP w klasie jest czasochłonne i czy wymaga specjalnych przygotowań?

Nie, wdrożenie MAP w klasie jest bardzo proste – dzieciom nie potrzeba żadnego szkolenia, Nauczyciel ma przygotowane przykłady i krótko objaśnia co należy zrobić. Poprzez swoją graficzną reprezentację oraz bardzo naturalną i logiczną budowę przyswojenie MAP na lekcji zajmuje tylko kilka minut – uczniowie bardzo szybko rozumieją, a co ważniejsze angażują się w ich tworzenie. A to ze względu, że „widzą” problem matematyczny i dzięki temu łatwiej go rozwiązać. Do wdrożenia i stosowania MAP nie potrzebujemy niczego oprócz kartki i długopisu – na początek proponujemy pracą na kartkach flipchart, aby było to bardzo widoczne i przejrzyste. Potem uczniowie robią mapy u siebie w zeszytach, jako zwykłe notatki

  1. Boję się, że stosowanie MAP jeszcze bardziej wydłuży mi proces nauczania – czy to prawda?

Jest wręcz przeciwnie. Trzeba tylko zainwestować kilka godzin (4-8) aby nauczyć dzieci nowego sposobu rozwiązywania zadań. Po tym czasie uczniowie dużo szybciej i efektywnie pracują na matematyce. Nauczyciele, którzy stosują Mapy na swoich lekcjach podają takie informacje: Podczas 45 min uczniowie byli w stanie rozwiązać 1, może 1,5 trudnego zadania tekstowego. Po zastosowaniu Map robią ich minimum trzy. Porównywałam się z koleżanką, która nie stosuje Map – w lutym byłam ok 4 tyg. przed nią z materiałem.

  1. Czy moim obowiązkiem, jako nauczyciela, jest przygotowanie przed lekcją wszystkich rozwiązanych zadań w formie MAP?

Nie, to tylko może zaszkodzić. Uczniowie powinni sami odkrywać rozwiązania. Nauczyciel staje się tylko moderatorem, który reaguje gdy jest taka konieczność. Przygotowanie własnej Mapy, własnego rozwiązania, tworzy ryzyko, że nauczyciel instynktownie kieruje dzieci na swoje rozwiązanie, przez co zabija ich kreatywność i poczucie sprawczości.

  1. Czy można robić klasówki w formie MAP?

Naturalnie, bardzo zachęcamy. To będzie ogromne ułatwienie dla uczniów, gdyż forma będzie wizualna, będą też mogli pokazać własną logikę. Proszę tylko pamiętać, że będzie kilka unikalnych dróg rozwiązań, a nie tylko jedna (nauczyciela)

  1. Czy MAPY lepiej zastosować w pracy zespołowej czy indywidualnej z uczniami?

Zdecydowanie zespołowej. Każda MAPA stanowi pewnego rodzaju wyzwanie dla uczniów, plus zaprasza do dyskusji, różnych dróg rozwiązania. To zaś stanowi doskonałe warunki do rozwoju kompetencji pracy zespołowej.

  1. Czy MAPY mogą służyć jako narzędzie diagnostyczne?

Oczywiście. Pracując każdą z MAP nauczyciel widzi praktycznie od razu, czy uczniowie znają omawiany temat czy też nie. Od razu też widać (np. mapa „Mapa wielu reguł”), które reguły są znane, a które nie z jednego obszaru. W ten sposób nauczyciel bardzo szybko wie, które elementy trzeba z uczniami jeszcze raz powtórzyć. Uczniowie zaś bardzo szybko potrafią wskazać, gdzie utknęli, gdzie nie rozumieją. Już nigdy więcej nie usłyszą Państwo odpowiedzi „nie rozumiem wszystkiego”

  1. Czy MAPY są skuteczne w pracy z dziećmi „słabszymi” matematycznie?

Doświadczenia pokazują, że to właśnie „słabsi” uczniowie wykazują najszybszy przyrost wiedzy i zrozumienia. Dzieje się to dlatego, ze pierwszy raz „widzą” i rozumieją problem matematyczny. Bardzo szybko przechodzą z poczucia „nie lubię i nie umiem matematyki’ do poczucia sprawstwa i sukcesów – to zaś szybko przekłada się na wzrost ich motywacji i zaangażowania na lekcjach

  1. Widzę, ze moi zdolniejsi uczniowie nudzą się i nie chcą robić zadań stosując MAPY, co powinnam zrobić w takim przypadku?

Zdolni uczniowie wiedzą, że potrafią szybciej rozwiązać zadanie tradycyjną metodą niż MAPAMI. Rekomendujemy dawanie zdolniejszym uczniom trudniejszych zadań, ponad podstawę programową. Celem takiego podejścia jest nauczenie tych dzieci, że dzięki odpowiednim narzędziom (MAPY) są w stanie rozwiązywać zadania o wiele trudniejsze. Ale ważne, aby odkryły, ze to dzięki narzędziom stało się to możliwe