O szkoleniu

MYSLENIE KRYTYCZNE I PROGRAMOWANIE DLA NAUCZYCIELI ŚWIETLIC, BIBLIOTEK, PRZEDSZKOLI

Dla kogo:

Szkolenie dla Liderów i Trenerów pracujących w świetlicach, bibliotekach oraz przedszkolach

Zajęcia świetlicowe, podczas których uczniowie mają możliwość działań bez komputera w różnych grupach wiekowych, ponieważ nauka programowania powinna zapewniać współpracę, komunikację, budowanie relacji miedzy różnymi osobami oraz rozwój myślenia krytycznego, logicznego.

Cele ogólne:

  • Rozwijanie kompetencji społecznych, kształcenie umiejętności pracy zespołowej i projektowej.
  • Zachęcanie do aktywnego spędzania wolnego czasu.
  • Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni i wnioskowania.
  • Kształcenie umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów.
  • Wykorzystanie elementów programowania.
  • Uatrakcyjnienie pobytu na świetlicy.
  • Stworzenie uczniom możliwości odniesienia sukcesu (m.in. poprzez samodzielne stworzenie działającego programu, gry, aplikacji).

Materiały wspierające: Scenariusze dla nauczycieli, pakiet Kuferek Matematyczny (Narzędzia TOC dla małych dzieci), pomoce dydaktyczne dla nauczyciela i dziecka

Formy pracy: zajęcia dla nauczycieli i uczniów, praca na platformie zdalnego nauczania

Zajęcia uczniów: prowadzone niezależnie od ilości dzieci, niezależnie od częstotliwości ich obecności w świetlicy, niezależnie od dnia. Czas trwania zajęć – ok 45 min, ilość zajęć w tygodniu zależna od nauczyciela i uczniów.

Zabawy na świeżym powietrzu: gry wykorzystujące zasady programowania, przewidywania, wnioskowania, zabawy kształtujące umiejętność wyboru danej opcji lub działania w jasny i zrównoważony sposób.

Osoby, które przejdą szkolenie będę mogły wyszkolić pozostałych nauczycieli w swojej szkole, a w przyszłości w innych szkołach.

Praca z TRENERKĄ

  • 6 bloków tematycznych – każdy po 5 godz – w ciągu jednego roku szkolnego
  • Pierwsze spotkanie – diagnoza zasobów dydaktycznych świetlic – pracujemy na tym co mamy i znamy J
  • Spotkania co 4-6 tyg – pomiędzy spotkaniami praktykowanie w swojej świetlicy
  • Konsultacje prac domowych na początku każdego spotkania – doskonalenie warsztatu pracy
  • Na każdym spotkaniu uczestnicy otrzymają kolejne scenariusze tematyczne
  • Współtworzenie materiałów szkoleniowych, korzystanie ze wspólnego doświadczenia
  • Ilość osób – 15 os na grupę
  • Zajęcia w soboty (9-14)
  • Superwizja świetlicy raz na kwartał

Prowadzenie zajęć z dziećmi:

  • Zajęcia w cyklu miesięcznym – w ramach miesiąca powinno odbywać się od 4 do 8 godz zajęć warsztatowych z dziećmi. Zajęcia te można powtarzać z grupami różnych dzieci.
  • Każdy zakres tematyczny będzie obudowany różnorodnymi rozwiązaniami metodycznymi – nauczyciel otrzymuje wachlarz środków dydaktycznych w celu uatrakcyjnienie zajęć dla grup uczniów powtarzających się
  • Nauczyciele otrzymają propozycje rocznego planu pracy. Podczas szkolenia tworzą szczegółowe, miesięczne plany pracy

Środki dydaktyczne

Nauczyciele otrzymają (wytworzą podczas szkolenia)

  • Pakiet Kuferek Matematyczny (pakiet nauczycielski) – wspólne modyfikacje, inspiracje
  • Scenariusze zajęć – schemat, grupa wypracuje ostateczny kształt
  • Scenariusze gier rozwijających naukę myślenia krytycznego i logicznego
  • Pakiet pomocy dydaktycznych do realizacji scenariusza
  • „kratownica” programistyczna dla nauczyciela (min 120×120 cm)

Uczniowie otrzymują:

  • Konsola programistyczna (wielkość A4)
  • Komplet tokenów do zastosowania na wielu scenariuszach
  • Karty pracy (pdf) na platformie

Platforma internetowa (dla każdego uczestnika, dla każdej placówki)

  • Scenariusze
  • Pliki z makietami do nauki programowania
  • Zasoby w pdf do wydruku
  • Wirtualna bibliotek pomysłów
  • Pełen kurs (program i treści szkolenia)
  • Konsultacje online
  • Cykliczne (raz na kwartał) spotkanie całej grupy – webinar przygotowany przez trenerkę

Celem projektu jest wyszkolenie jak największej liczby nauczycieli świetlic i bibliotek w szkołach i przedszkolach powszechne wprowadzenie myślenia krytycznego oraz programowania do zabaw z dziećmi podczas ich pobytu w świetlicy lub bibliotece.

Pytania, wątpliwości, zapisy: maciej.winiarek@toc.edu.pl z dopiskiem „Programowanie dla świetlic”

 

Całość warsztatów opiera się na NOWEJ podstawie programowej dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej – zajęcia podczas tych warsztatów pomagają realizować podstawę programową i wdrażać do pracy dydaktycznej jej zapisy