Wykorzystanie narzędzi TOC na języku polskim
Moi uczniowie czytają lektury dzięki narzędziom TOC
Adresaci szkolenia: nauczyciele języka polskiego wszystkich etapów edukacyjnych
Rodzaj formy: warsztaty
Autor programu i prowadząca: dr Agnieszka Zielińska
Liczba godzin: 10 godzin lekcyjnych, (dwa spotkania po 5 godz) – przerwa między spotkaniami ok 2-3 tyg
Cele: Upowszechnienie wiedzy na temat narzędzi TOC. Zapoznanie z możliwościami wykorzystywania tych narzędzi do omawiania lektur szkolnych na wszystkich etapach edukacyjnych. Zaproponowanie nowego sposobu na kreatywne prowadzenie lekcji.
Sposoby realizacji: wykład, dyskusja, ćwiczenia
Narzędzia ewaluacji: obecność na zajęciach i przygotowanie wymaganej liczby scenariuszy lekcji z wykorzystaniem narzędzi TOC.
Program szkolenia:
I. Gałązka logiczna TOC (2 godz.)
Gałązka jako narzędzie pomocne w uczeniu logicznego myślenia (przykłady lekcji)
Czytanie lektur „z gałązką” – przykłady wykorzystania gałązki w omawianiu obowiązkowych lektur szkolnych na wszystkich etapach edukacyjnych.
Samodzielna praca uczestników zajęć.
II. Drzewko Ambitnego Celu (3 godz.)
Drzewko jako narzędzie ułatwiające zrozumienie potrzeb i planowanie działań.
Czytanie lektur „z drzewkiem” – przykłady wykorzystania DAC w omawianiu obowiązkowych lektur szkolnych na wszystkich etapach edukacyjnych.
Samodzielna praca uczestników zajęć.
III. Chmurka ( 3 godz.)
Chmurka jako narzędzie rozwiązywania konfliktów w szkole – przykłady sytuacji problemowych rozwiązywanych za pomocą chmurki TOC
Czytanie lektur „z chmurką” – przykłady analizy problemów zawartych w obowiązkowych lekturach szkolnych na wszystkich etapach edukacyjnych.
Samodzielna praca uczestników zajęć.
IV. Prezentowanie prac własnych uczestników. Pytania, dyskusja (2 godz., po 1 na każdej części szkolenia)
Zajęcia odbywają się w placówce, która zamówiła szkolenie. Istnieje możliwość łączenia nauczycieli z kilku placówek
Koszt szkolenia – do ustalenia (ok 100 zł od os)
Pytania i zgłoszenia – maciej.winiarek@toc.edu.pl